پایگاه دانش
هاست یا سرویس دهنده وب چیست ؟
ارسال شده توسط عباس پيرنظريان در تاریخ 1390/06/27 01:51 بعد از ظهر

 

هاست یا سرویس دهنده وب چیست ؟

 

 

هاست خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد

 

 


 

 

هاست یا سرویس دهنده وب چیست ؟

 

 

برای آشنایی با مفهوم هاست ، ابتدا باید با مفهوم کامپیوتر سرویس دهنده آشنا شوید . سرویس دهنده ، کامپیوتری قدرتمند است که به صورت شبانه روزی روشن بوده و به سایر کامپیوتر های موجود در شبکه و یا اینترنت سرویس می دهد . این سرویس می تواند شامل کنترل کاربران مجاز برای استفاده از مطالب موجود بر روی کامپیوتر , ارسال اطلاعات , نگه داری فایلها و ... باشد .

اما هاست یا میزبان وب وب چیست ؟ به کامپیوتر سرویس دهنده ای که در اینترنت اطلاعات وب سایت را در خود نگه داری می کند web server یا web host می گویند . در واقع زمانی که شما آدرس یک وب سایت را در نوار آدرس مرورگر خود وارد می نمایید , از کامپیوتری که میزبانی این وب سایت را بر عهده دارد ، تقاضا می کنید تا این سایت را برای مرورگر شما بفرستد .

 

 

هاست خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد

 

 

تمام ميزبانان وب (web hosting) خدمات مشابهي ارائه مي کنند. يک شخص يا يک شرکت، صفحات وب خود را بر روي سرويسگر (server) ميزبان قرار مي دهد و تمام مردم جهان از طريق مرورگر خود آن صفحات را مي بينند. ولي متاسفانه اين کل قضيه نيست. کيفيت و کارائي يک سايت وب به پهناي باند، امکانات سرويسگر و ساختار فني شرکت ميزبان بستگي دارد. ميزباني به شکلهاي مختلفي ارائه مي گردد. ميزباني اشتراکي (shared hosting)، ميزباني اختصاصي (dedicated hosting) و اشتراک جا براي سرويسگر (colocation)، بعلاوه هزاران پارامتر ديگر براي هر روش.

پارامترهای انتخاب یک هاست مناسب :

  • قابليت اطمينان :

هنگام انتخاب ميزبان وب، بايد به اندازه، سرعت، تنوع ارتباط اينترنت، سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده ميزبان توجه کنيد. قابليت اطمينان خيلي مهم است. آيا زمان بالا بودن (uptime) سرويسگر از زمان پايين بودن (downtime) آن بيشتر است ؟ همچنين زمان پاسخگوئي ميزبان خيلي مهم است. کيفيت و استاندارد منبع انرژي اضطراري و همچنين امنيت سرويسگر نيز خيلي مهم است. اما يکي از مهمترين پارامترهاي لازم که در زمان انخاب ميزبان در نظر مي گيريد، کيفيت و سطح خدمات مشتري است.

  •  خدمات مشتري

ارائه 24 ساعته خدمات مشتري شعار بيهوده اي است مگر اينکه افرادي که به تماسها پاسخ مي دهند، در زمينه رايانه، حرفه اي باشند. سطح فني مسئول پاسخگوئي ساعت 4 صبح چقدر است ؟ چطور به مهندس فني در زمانهاي غير کاري مي توان دسترسي داشت ؟ آيا مهندس کشيک از طريق سيستم pager از اشکال سيستم خبردار مي شود ؟ اينها اگر سايت شما ساده و کوچک است زياد مهم نيستند ولي براي سايتهاي بزرگ و پيچيده، حياتي مي باشند.

  •  زمان پاسخگوئي

اين پارامتر خيلي مهم است. قبل از عقد قرارداد با شرکت ميزبان، براي بخش مشتريان آنها يک نامه الکترونيک بزنيد و اگر کمتر از 2 ساعت جواب گرفتيد، آنگاه اقدام کنيد. با ارسال يک نامه به بخش پشتيباني، چقدر طول مي کشد تا جواب بگيريد ؟ جواب آنها چقدر مفيد و قابل استفاده است ؟ اگر يک شرکت ميزبان در سايت خود بخش سوالهاي متداول (faq) کاملي داشته باشد، بايد به سوال شما سريعتر جواب دهد چون تيم آنها درگير پاسخگوئي به 500 مشتري براي مسائل ساده مثل کپي سايتشان در اينترنت (upload) نمي شوند.

  •  زمان مطمئن بالا بودن سرويسگر

اندازه و سرعت، نشان دهنده مجموع پهناي باند شرکت ميزبان با اينترنت و بنا بر اين مستقيما به سرعت دسترسي سايت و حجم ترافيکي است که مي تواند داشته باشد. يکي از مهمترين پارامترها وجود چند منبع اينترنت براي شرکت ميزبان است. براي اينکه حداکثر زمان بالا بودن سرويسگرها بدست آيد، بايد چند ارتباط بين المللي اينترنت وجود داشته باشد. به اين ترتيب، وقتي يکي از ارتباط ها قطع شود، حداقل يک ارتباط ديگر وجود دارد که سرويسگر به کار خود ادامه دهد و سايت شما بالا بماند.
برخي شرکتهاي ميزبان ادعا مي کنند که پهناي باند نامحدود دارند. اين قضيه کاملا غير واقعي است چون هيچکس چنين پهناي باندي نمي تواند داشته باشد. اگر سايت شما ترافيک بسيار بالائي داشته باشد، شرکت ميزبان يا پول بيشتري طلب خواهد کرد يا سايت شما را متوقف خواهد نمود.

  •  چيدمان سازمان شرکت ميزبان

چه سخت افزاري استفاده شده است ؟ چه سيستم عامل و وب سروري در حال کار است ؟ ساختار شبکه داخلي چگونه است ؟ پس از بدست آوردن اين اطلاعات از شرکتهاي ميزبان مختلف، مي توانيد شرکتهاي ضعيف را از ليست انتخابي خود حذف کنيد.

ساختار فيزيکي ارتباط با اينترنت و ارتباط سرويسگرها با شبکه چگونه است ؟ مسيريابها (router) چه ساختاري دارند ؟ آيا تعداد آنها متعدد و داراي پشتيبان هستند ؟ در چه حجمي از فعاليت، ارتقاء سخت افزار انجام خواهد شد ؟ آيا از سخت افزارهاي استاندارد بازار استفاده شده است ؟  اين پارامترها بسيار مهم هستند مخصوصا زماني که اطلاعات حياتي تجارت و شرکت شما در آنجا ميزباني بشود.

هرگاه بازديد کننده اي سايت شما را مشاهده مي کند، اطلاعات و تصاوير از طريق ارتباط اينترنت به سمت کاربر ارسال مي شود و در رايانه او ذخيره مي گردد. اين ارتباط اينترنت، محدود است و ممکن است در اثر ترافيک بالا، کند شود. 99 درصد سايتهاي اينترنتي ترافيک حدود يک تا دو گيگابايت ايجاد مي کنند.

  •  قابليت اطمينان شرکت ميزبان

اين پارامتر بسيار حياتي است. خرابي سرويسگرها يک واقعيت زندگي است. همه پيام "...server not responding" را بارها ديده اند. شرکت ميزباني که خرابي سرويسگرها را پذيرا باشد، پذيراي شکست است. يک شرکت مسئول بايد بداند که خرابي سرويسگرها جزئي از عمليات روزانه تجارت آنها است و بايد با اين مسئله خيلي باز برخورد کنند. سايت شما بايد در 98 درصد زمانها قابل دسترس باشد.

  •  محافظت در مقابل قطع برق

آيا شرکت ميزبان به باطري يا ژنراتور مجهز است ؟ اگر به باطري متکي هستند، در چه فاصله زماني باطريها شروع به کار مي کنند ؟ اگر سويچ درست اتفاق نيافتد، سايت شما تا بالا آمدن سرورها، قابل دسترس نخواهد بود.

  •  حفاظت در مقابل بلاياي طبيعي

ممکن است براي يک شخص فني زياد مهم نباشد ولي يک تاجر حتما در مورد مقاومت محل نگه داري سرويسگرهاي شرکت ميزبان در مقابل سيل، زلزله و ساير عوامل طبيعي سوال خواهد کرد.

  •  ميزان امنيت سرويسگرها

اين پارامتر هم خيلي مهم است. سياستها و تنظيمات امنيتي شرکت چگونه است ؟ آيا ديوار آتش (firewall) در شبکه وجود دارد ؟ آيا متخصص امنيت در تيم آنها وجود دارد ؟ ميزباناني که اين امکانات را ندارند در مقابل خراب کاران (hacker) آسيب پذير خواهند بود.

پس از کنترل کردن نکات بالا، با مشتريان شرکت ميزبان هم براي بررسي ميزان رضايت آنها از خدمات ارائه شده، تماس بگيريد.

(1 رأی/آراء)
مفید بود
مفید نبود

نظرات (0)
ارسال نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
متن نظر:
Help Desk Software by Kayako