پایگاه دانش: سخت افزار و کاربری
آشنایی با تکنولوژی Turbo Boost در پردازنده های جدید اینتل
ارسال شده توسط عباس پيرنظريان در تاریخ 1390/06/27 02:40 بعد از ظهر

آشنایی با تکنولوژی Turbo Boost در پردازنده های جدید اینتل

فناوری Turbo Boost برای اولین بار در نوامبر 2008 معرفی شد. این مشخصه یکی از ویژگی های جدید پردازنده های مبتنی بر Nehalem بود که در همان ماه وارد بازار شد. امروزه این فناوری در پردازنده های مبتنی بر Nehalem مانند Core i5 و Core i7 بکار برده می شود. این تکنولوژی بگونه ایی عمل می کند که سرعت ساعت پردازنده را بطور پویا افزایش می دهد. درحقیقت، Turbo Boost زمانی شروع به فعالیت می کند که سیستم عامل به بالاترین عملکرد پردازنده نیاز داشته باشد که ما غالباً چنین عملیاتی را overclocking می نامیم.

     فناوری Bus Turbo Mode پهنای باند باس سیستم را افزایش می دهد و در همین راستا، هنگامی که CPU در حال اجرای عملیات پردازش در فرکانس های بالاست موجب کاهش فاصله زمانی ارسال دستور از CPU به باس حافظه می شود، بنابراین عملکرد سیستم بطورکلی افزایش می یابد.
     پیشرفت تکنولوژی که (Intelligent Power Sharing (IPS پدید آورده بخشی از مکانیزم مدیریت برق مبتنی بر درایور است که فرایند اشتراک گذاری هوشمند برق را در بین هسته ها ایجاد می کند. با استفاده از این قابلیتها، عملکرد پردازنده و پردازشگر گرافیکی باتوجه به فعالیت سیستم و ظرفیت گرمایی آن افزایش یا کاهش می یابد. درنتیجه، بهترین عملکرد و مصرف برق بهینه ایی را ارائه می دهد.
     با توجه به سخت افزار، فناوری Turbo Boost چندهسته ایی پردازنده مستقل از سیستم عامل، برنامه های کاربردی یا نرم افزار درایور، عملکرد شگفت انگیزی را بوجود می آورد. وضعیت فرکانس هسته های پردازنده در شرایط برقی موجود بطور پویا تنظیم می شود. با استفاده از این تکنیک، حجم کار پردازنده به شکلی کارآمد و بدون عبور از محدودیتهای گرمایی تعریف شده به خوبی کنترل می شود.

     در واقع IPS عملکرد گرافیکی بسیار بالقوه ایی را برای سیستم فراهم می نماید. حالت توربو سخت افزار CPU در حال حاضر بسیار کارآمد است، بدین معنا که عملکرد CPU با IPS که صرفاً با حجم کار بسیار ویژه ایی سازگار است، افزایش می یابد. از طرفی، افزایش فرکانس ساعت رندر مستقیماً به عملکرد گرافیکی پیشرفته تبدیل می شود، که گاهی اوقات این پیشرفت به 20 درصد می رسد.
در عین حال، توربو گرافیک جهت بررسی دمای سیستم و نوسانات برق از درایور گرافیکی استفاده می کند و فرکانس های ساعت را برای دسترسی به بهترین تعادل بین عملکرد و میزان مصرف برق تنظیم می کند.

     کلید اصلی IPS ، فناوریIntel Turbo Boost Technology Driver است که هم کارایی پردازنده و هم کارایی هسته های گرافیکی را در نقل و انتقال پیام ها و داده ها ارزیابی می کند و همچنین میزان مصرف برق را در این بسته بررسی می کند. اشتراک گذاری اطلاعات  system-level این امکان را می دهد تا این عملکرد مقیاس گذاری شود بنابراین برق بطورکامل در اطراف پردازنده و پردازنده گرافیکی بمصرف می رسد. بکارگیری سورس های پردازنده در این روش تضمین کننده بالاترین کارایی و بهترین عملکرد است

(1 رأی/آراء)
مفید بود
مفید نبود

نظرات (0)
ارسال نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
متن نظر:
Help Desk Software by Kayako