پایگاه دانش
راهنمای خرید هارد دیسک - توضیح و مقایسه بازار و نکات مهم
ارسال شده توسط عباس پيرنظريان در تاریخ 1390/06/27 02:38 بعد از ظهر

راهنمای خرید هارد !!!توضیح و مقایسه بازار و نکات مهم !!!

همان طور که کامپیوتر ها پیشرفته می شوند نرم افزار ها نیز به همراه آنها پیشرفت می کنند و این پیشرفت باعث افزایش حجم مور نیاز برای نصب، احرا و ذخیره برنامه های جدید خواهد شد ، به همین علت هارد دیسک های کوچکی که بسیاری از ما با داشتن آنها غروری داشتیم دیگر امروزه کاربردی ندارد و جای خود را به هارد دیسک هایی با حجم 100 و 200 و 500 گیگابایت داده اند ، اما همین افزایش حجم خود باعث ارائه تکنولوژی ها و قابلیت های مختلفی در هارد دیسک ها شده است که می تواند باعث گمراهی بسیاری از کاربران شود به همین علت باید در خرید هارد دیسک مناسب دقت کافی را به خرج داد تا بتوان در این میان هارد دیسکی مناسب بر اساس نیاز خود خرید کرد .

نکاتی که باید در خرید هارد دیسک به آن توجه کرد :

1- نوع رابط هارد دیسک :
در حالت کلی هارد دیسک های موجود در بازار به دو صورت IDE و SATA به فروش می رسند .

هارد دیسک های IDE : IDE از قدیمی ترین رابط های موجود در کامپیوتر و آخرین نوع این رابط UDMA6 است که در حداکثر سرعت انتقالی خود قادر به انتقال 133 مگابایت در ثانیه است .

2- هارد دیسک های SATA : این هارد دیسک های به دو صورت SATA 1 و SATA 2 به بازار روانه شده اند ، از ویژگی های جالبی که باعث تفاوت ما بین این دو نوع هارد دیسک می شوند عبارتند از :
1-انتقال بالای سرعت اطلاعات در رابط SATA 2 در مقایسه با SATA1 که در بیشترین حد این ارتباط قدر به انتقال 300 مگابایت اطلاعات در ثانیه است .
2- پشتیبانی از ویژگی Hot Change ( تعویض فوری ) که این امکان را به کامپیوترهای سرور و خانگی می دهد تا بدون خاموش کردن کامپیوتر بتوان هارد دیسک دستگاه را تعویض کرد .

اما چرا رابط SATA جایگزین IDE شد ؟

در حالت کلی به دلایل متعددی رابط SATA به جای IDE به بازار ارائه شد :

1- سرعت انتقال اطلاعات بالاتر نسبت به هارد دیسک IDE .
2- امکان ارتقاع سریع به سرعت های بالاتر با درد سر کمتر مانند ارائه رابط SATA 2 که تا 300 مگابایت اطلاعات را در ثانیه منتقل می کند .
3- حذف تعداد پین های اضافی برای ارتباط هارد دیسک به مادربورد که باعث نصب آسان تر هارد دیسک روی سیستم می شود .

نکته :

اگر جدیدا اقدام به خرید هارد دیسک برای کامپیوتر خود کرده باشید ، خواهید دید که حتی هارد دیسک های 80 گیگابایتی که در بازار به فروش می رسند از رابط SATA 2 با حداکثر انتقال اطلاعات 300 مگابایت در ثانیه پشتیبانی می کند که این عامل می تواند باعث بروز اشکال در ارتباط ما بین هارد دیسک و مادربورد فاقد کنترلر SATA 2 شود ، اما شرکت مکستور برای حل این مشکل راه حال ساده ای ای قرار داده است بدین صورت که در هادر دیسک های جدید با کنترل SATA 2 پینی قرار داده شده است که فرد با تعویض آن می تواند از هارد دیسک SATA 2 به عنوان یک هارد دیسک SATA 1 استفاده کند و به راحتی آن را روی مادربورد SATA نصب کند ، بدون آنکه مشکل خاصی ایجاد شود .
2- سرعت چرخش هارد دیسک :
یکی از عوامل مهم در انتحاب هارد میزان چرخش آن است که می تواند باعث افزایش قابلیت های هارد دیسک شود اما معمولا سرعت چرخش بیشتر در مورد هارد دیسک های IDE صادق است زیرا این هارد دیسک های دارای دو سرعت 5400 و 7200 دور دقیقه هستند که تغییر این سرعت چرخش می تواند باعث کاهش و یا افزایش زمان دستیابی به اطلاعات و تغییر در سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی هارد دیسک شود ، اما در حالت کلی تقریبا تمام هارد دیسک های SATA موجود در بازار دارای سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه هستند و هیچ تفاوتی مابین آنها در میزان چرخش وجود ندارد .
اما در میان استثنا هم وجود دارد به طور مثال هارد دیسک های Raptor از شرکت SeaGate با آنکه توسط رابط SATA به مادربورد متصل می شود دارای سرعت چرخش در حدود 10 هزار دور در دقیقه است که می تواند کارایی در حد یک هارد دیسک SCSI داشته باشد .

نکته :

علت افزایش کارایی هارد دیسک در صورت افزایش سرعت چرخش به دلیل دسترسی سریع تر هد هارد دیسک به اطلاعات موجود روی پلاتر است که این عامل باعث تاثیر چشمگیر روی کارایی هارد دیسک می شود .

3- مقدار حجم Buffer در هارد دیسک :

بعد از سرعت چرخش هارد دیسک یکی از مهمترین نکاتی که باید در خرید هارد به آن توجه کرد میزان Buffer در هارد دیسک است ، در حالت کلی Buffer به حافظه ای در هارد دیسک اطلاق می شود که هارد دیسک قادر است اطلاعات ضروری را در آن ذخیره کند و در مدت زمانی اندک آن را در خود ذخیره و یا آن را به حافظه منتقل کند پس هر چه قدر میزان این حافظه بیشتر باشد هارد دیسک قادر خواهد بود اطلاعات بیشتری را در زمان کمتر به حافظه انتقال و یا روی دیسک ثبت کند که این عامل باعث افزایش کارایی هارد دیسک به میزان چشمگیری می شود . در حالت کلی میزان بافر در هارد دیسک بسته به نوع هارد دیسک تغییر می کند که این مقدار در هارد دیسک های IDE به دو مقدار 2 و 8 مگابایت است اما در هارد دیسک های SATA با حجم های 80 و 120 و 20 با مقدار بافر 8 مگابایت است و در صورت افزایش حجم تا بیش از 250 گیگابایت ، مقدار بافر به 16 مگابایت افزایش می یابد که این عامل باعث جلوگیری از کاهش کارآیی هارد دیسک در حجم های بالا می شود .

4- مقدار ظرفیت هارد دیسک :
در مجموع میزان ظرفیت هارد دیسک یک گزینه ای انتخابی برای کاربران در خرید هارد دیسک محسوب می شود و قانون خاصی برای خرید یک حجم ثابت از هارد دیسک وجود ندارد اما گزینه ای که در این میان وجود دارد تعداد هارد دیسک هایی که برای ایجاد یک حجم مشخص از ظرفیت روی سیستم نصب می شود ، است . به طور مثال اگر به جای خرید یک هارد دیسک 200 گیگابایت شما اقدام به خرید دو هارد دیسک 80 و 120 گیگابایت کنید در عمل از کارآیی بالاتری نسبت به یک هارد دیسک برخوردار خواهد بود . شاید بپرسید علت این امر چیست ؟

در حالت کلی استفاده از دو هارد دیسک این امکان را به وجود می آورد که شما حافظه مجازی سیستم عامل خود را روی هارد دیسکی که ویندوز روی آن نصب نشده است تنظیم کنید که این عامل باعث افزایش کارآیی سیستم در محیط ویندوز در هنگام پردازش های سنگین خواهد شد . همچنین از طرفی ، استفاده از دو هارد دیسک این امکان را به شما می دهد که تا در صورت استفاده از اطلاعات یک هارد دیسک و یا فعالیت با آن به راحتی به اطلاعات موجود روی هارد دیسک دیگر دست پیدا کنید که این عامل باعث افزایش کارآیی سیستم می شود و شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که روی سیستم های حرفه ای مانند Dell ، دو یا چند هارد دیسک با حجم های مختلف نصب می شود این موضوع است .

5- میزان صدا و گرما هارد دیسک گزینه برای حرفه ای ها :

این فاکتور به عنوان یک گزینه تخصصی در خرید هارد دیسک شناخته می شود که بسیاری از کاربران توجه ای به آن نمی کنند ، در حالت کلی یک کاربر عادی فقط به ویژگی های کلی هارد دیسک توجه می کند اما شرکت های فروشنده PC در دنیا به فاکتور های مهمی مانند میزان صدا و گرمای تولیدی توسط هارد دیسک توجه می کنند زیرا در صورت ایجاد گرمای زیاد توسط هارد دیسک ، این گرما به طور غیر مستقیم باعث کاهش کارآیی هارد دیسک می شود که در بسیاری از موارد ، علت توسط کاربر قابل تشخیص نیست . همچنین صدای تولیدی توسط هارد دیسک یکی از گزینه های مهم در انتخاب هارد برای حرفه ای ها محسوب می شود زیرا سیستم ها به علت عدم وجود فن اضافی برای خنک کردن و استفاده از سیستم های خنک کننده آبی دارای محیطی آرام هستند و پس انتخاب یک هارد دیسک مناسب با صدای کم تاثیر به سزایی در هنگام کار با این سیستم ها در هنگام نیمه شب دارید .

6- کارایی :

گزینه ای نهایی ولی تاثیر گذار در خرید هارد دیسک ، توجه به میزان انتقال اطلاعاتی که در هر ثانیه روی هارد دیسک نوشته و یا خوانده می شود اطلاق می شود پس هر هارد دیسکی که از سرعت انتقال اطلاعات بالاتری برخوردار باشد در عمل از کارایی بالاتری خواهد داشت . به همین دلیل اگر تمایل به خرید هارد دیسک مناسبی دارید ابتدا اطلاعات مناسبی در مورد کارایی هارد دیسک انتخابی خود به دست آورید و بعد با مقایسه هارد دیسک دیگر اقدام به خرید آن کنید . از نکاتی که باید در مقایسه کاراِیی هارد دیسک به آن اشاره کرد عبارتند از :
1- حجم خواندن اطلاعات 2- حجم نوشتن اطلاعات 3- زمان دستیبابی به اطلاعات روی هارد دیسک .

 

(2 رأی/آراء)
مفید بود
مفید نبود

نظرات (0)
ارسال نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
متن نظر:
Help Desk Software by Kayako