پایگاه دانش: سخت افزار و کاربری
Dual Channel چيست؟
ارسال شده توسط عباس پيرنظريان در تاریخ 1390/06/27 02:36 بعد از ظهر

Dual Channel چيست؟

     تكنولوژي Dual Channel كه احتمالا بسياري از شما اين نام را در مشخصات مادربوردهاي مدل بالاتر شنيده يا ديده ايد.
افزايش سرعت وبهره گيري از حداكثر توان پردازنده ها،يكي از مهمترين اهداف طراحان سيستم هاي كامپيوتري است و تكنولوژي هاي DDR و Dual Channel يكي از راه هاي افزايش سرعت هستند.

اما برسيم به Dual Channel :
براي بهتر فهميدن اين موضوع يك مثال مي زنيم:
شما يك پردازنده پنتيوم 4 با FSB800 مگاهرتز همراه يك RAM DDR400 را در نظر بگيريد.

نكته:FSB چيست؟
     FSB مخفف Front Side Bus است.منظور از FSB همان گذرگاهي است كه CPU از طريق آن با پل شمالي مادربورد ارتباط برقرار مي كند.و همچنين نمايانگرسرعت انتقال اطلاعات بين پردازنده و چيپ اصلي مادربورد يعني Memory Controler Hub است. تا پيش از سال 1995 و اومدن پنتيوم پرو ها،Host Bus اين وظيفه را بر عهده داشت و بعد از اون FSB پا به عرصه گذاشت.فركانس FSB از نظر كارايي سيستم بسيار داراي اهميت است،چون تنها راهي است كه پردازنده از طريق آن داده رو از حافظه و دستگاهاي ديگر كسب مي كند و در واقع مي شود گفت كه FSB پايه اصلي سرعت مادربورد است چون تعيين كننده سرعت ارتباط پردازنده با گذر گاهاي PCI و AGP نيز است.

در حالت FSB800 مگاهرتز سرعت انتقال اطلاعات در حدود 6/4 گيگابايت در ثانيه است و حداكثر سرعت انتقال در رم هاي DDR400 در حدود 3/2 مگابايت در ثانيه است با يك حساب دودوتا چارتا معلوم مي شود كه نيمي از پهناي باند پردازنده و MCH تقريبا بلا استفاده مي ماند و اين يعني 50% كارائي سيستم.
با استفاده از اين تكنولوژي به جاي استفاده از يك مسير انتقال اطلاعات،بين رم و كنترلر حافظه،از 2 مسير استفاده مي شود.كه با توجه به پهناي باند هر يك از كانال ها(3/2 Gb/s )مجموع نرخ انتقال اطلاعات در هر 2 تا كانال با نرخ انتقال اطلاعات بين CPU و MCH برابر مي شود.

چند نكته :
1- رم هايي كه در اين تكنولوژي استفاده مي شود تفاوتي با رم هاي معموليDDR ندارند.
2- تعداد رم هاي نصب شده بروي مادربورد حتما بايد زوج باشند.
3- رم ها حتما ميباست با در اسلات هاي 1 و 3 و يا در اسلات هاي 2 و 4 به صورت جفت نصب شوند.اصولا براي راحتي كار اين بانك هاي رم بروي مادربورد با 2 رنگ مجزا مشخص مي شوند.
4- رم هايي كه به صورت جفت نصب مي شوند هر 2 تاي آنها بايد از نظر فركانس و ظرفيت يكسان باشند،مثلا اگر يكي از رم ها 256 و DDR333 است اون يكي هم بايد مشابه همين باشه.
5- نيازي نيست كه رم ها در اسلات هاي 1و3 با رم هاي اسلات 2و4 مشابه باشند.

 

(3 رأی/آراء)
مفید بود
مفید نبود

نظرات (0)
ارسال نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
متن نظر:
Help Desk Software by Kayako