پایگاه دانش
راهنمای خرید تلویزیون
ارسال شده توسط عباس پيرنظريان در تاریخ 1390/06/27 02:25 بعد از ظهر

CD، Plasma، CRT،TFT، Laser TV، Projection TV و یا OLED کدام تلویزیون را بخرید؟!

کلمات بالا (LCD، Plasma، CRT،TFT، Laser TV، Projection TV و یا OLED) را بارها بارها از زبان افرادی زیادی شنیده اید در این مقاله می خواهیم تکلیف این کلمات را برایتان روشن کنیم در صورتیکه که قصد دارید تلویزیون جدیدی بخرید پیشنهاد می شود این مقاله را بخوانید چون قرار است برای خرید آن پول زیادی بپردازند (اگر چه اخیراً خیلی ارزان شده! ) و دیگر اینکه امروزه تلویزیون با امکانات پیش روی ما مثل ماهواره، فیلم ها و دی وی دی های جدید با زیرنویس فارسی همزمان با کشور های بزرگ دنیا آن فقط با ۱۰۰۰ تومان قطعاً زمان زیادی پای آن خواهید نشست.

قبل از اینکه وارد بحث بشویم خیالتان را در مورد تلویزیون های OLED راحت کنم، تلویزیون های OLED یا Organic Light Emitting Display به تازگی توسط سامسونگ و سونی به بازار آمده و قیمت آن بالای ۴۰ میلیون تومان و تا ۱۰ سال دیگر هم برای مصارف عمومی و خانگی به صرفه نیست (البته خود این شرکت ها هم همین ادعا را دارند).

و وضعیّت Laser TV هم علی الرغم اعلام کیفیّت رنگ بالاتر و قیمت پایین تر از LCD ها خبری نیست و بهتر است شما هم فکرش را نکنید. پس تا اینجا این دو مبحث تکلیفش مشخص شده.

و امّا Projection TV: بر اساس تکنولوژی دستگاه پروژکتور کار می کند که در سالن های اجتماعات استفاده می شود به جای اینکه دستگاه پروژکتور بیرون قرار بگیرد داخل تلویزیون قرار گرفته و تصویر را بر پشت صفحه تلویزیون نمایش می دهد و اگر لامپ این پروژکتور هم بسوزد به راحتی تعویض می شود. امّا اصلاً برای منازل مناسب نیست چون کیفیّت تصویری پایینی دارد و مکان های بزرگ نمایشی مثل سالن فرودگاه ها و هتل های بزرگ تولید شده اند، بنا براین قید خرید اینگونه دستگاه ها بزنید.

TFT چیست؟ تی اف تی یا TFT تکنولوژیی است که در شکل پیشرفته آن LCD را می سازند (Liquid Crystal Display). به عبارت دیگر وقتی صحبت از TFT می کنیم منظور همان LCD است که از موبایل گرفته تا لپ تاپ و سایر دستگاه هایی که صفحه نمایش دارند استفاده می شود. TFT اختصار Thin Film Transistor بوده، بدینصورت است که روی یک صفحه بسیار نازک و شفاف تعداد مشخصی از ترانزیستورها که نسبت مستقیم به ابعاد صفحه نمایش دارد قرار گرفته به نحوی که جهت روشنایی یک پیکسل یا نقطه نورانی، سه ترانزیستور جهت رنگ های آبی، سبز و قرمز تعبیه شده و با جریان الکتریکی متناسب با تصویری که قرار است نمایش دهد از عبور نورهای پشت زمینه خود که توسط لامپ فلورسنت یا مهتابی خودمان روشن شده جلوگیری، اجازه عبور کم نور و یا اجازه عبور کامل نور را می دهد و آنچه که ما می بینیم حاصل ترکیب این عناصر است. یک نکته مهم که باید در نظر داشته این است که ترانزیستورها از خودشان نور ساطع نمی کنند بلکه جلوی منبع نور را گرفته یا اجازه عبور آنرا می دهد، و این نکته مهم و افتراق مهم تلویزیون های پلاسما است که خودشان نور ساطع می کنند.

امروزه از کلمه TFT کمتر استفاده شده به جای آن از کلمه LCD بکار برده می شود. این موضوع شاید به این خاطر باشد که TFT یک تکنولوزی است مثل کارت های گرافیکی که با تکنولوژی aTi و nVida ساخته می شوند و با مدل های مختلف مثل Radeon , Geforce توسط شرکت های مختلفی مثل MSI، Asus ساخته و به بازار عرضه می گردند.

امّا CRT یا همان تلویزیون خودمان که از کلمات Cathode Ray Tube تشکیل شده و دیگر نیازی به توضیح بیشتر ندارد و ظاهراً مثل نسل دایناسورها که چند هزار سال پیش منقرض شده، این تلویزیون ها هم دارند به سرنوشت این دایناسورها دچار می شوند!

و امّا بحث اصلی این روزها بر سر خرید تلویزیون های LCD یا Plasma است.

تلویزیون های پلاسما (Plasma): تلویزیون های پلاسما از تکنیک لامپ های فلورسنت یا مهتابی خودمان استفاده می کنند ولی به شکل بسیار پیشترفته؛ صفحه نمایش پلاسما از از فضاهای بسیار ریزی تشکیل شده بنام سلول که هر سلول خود از یک محفظه شیشته ای که داخل آن گاز نئون- زنون ( neon-xenon gas) پر شده تشکیل شده، حال متناسب با تصویر مورد نظر این گازهای داخل سلول ها که تعداد این سلول ها نیز متناسب با اندازه تلویزیون می باشند تحریک الکتریکی می شوند و به شیشه جدار خود که حاوی فسفر های سبز، قرمز، آبی است برخورد می کنند (ضربه می زنند) و ما حصل این واکنش ها تصویری را می سازنند که ما می بینیم. اگر دقّت کرده باشید در تکنولوژی پلاسما خود سلول ها تولید نور می کنند ولی در LCD جلوی نور را می گیرند.

حالا می رسیم که LCD بخریم یا Plasma:

برتری های تلویزیون Plasma نسبت به LCD:
دراندازه های بزگتری تولید می شوند یعنی کمتر ۳۷ اینج ندارند (البته ۳۲ مدّت کوتاهی تولید شد) و هر چه اندازه آن بیشتر می شود به نسبت، قیمت آن کاهش می یابد.
نسبت کنتراست بالاتری دارند بعبارتی دیگر رنگ سیاه را سیاه تر و سفید را سفید تر نشان می دهند
کیفیّت رنگ بهتری دارند. (کنتراست بالاتر و شفافیّت بهتر)
کیفیّت تصاویر متحرک و سریع در پلاسما بهتر است.

نقاط ضعف تلویزیون های پلاسما نسبت به LCD:
حسّاس بودن به پدیده Burn-in of Static Images ( یعنی اگر تصویر بر روی پلاسما مدتی ساکن بماند تا مدّت ها اثرش بر صفحه نمایش می ماند، یا جا افتادگی تصویر).
حرارت بیشتری تولید می کند (مصرف برق بیشتر دارند ۳۰ % بیشتر)
سنگین ترند
در مناطق مرتفع خوب کارآئی ندارد
طول عمر کمتری دارند (پلاسما ۳۰ هزار ساعت اگر روزی ۸ ساعت تلویزیون نگاه کنیم ۹ سال عمر خواهد کرد ولی اخیراً تا ۵۰هزار ساعت تولید شده اند . ولی LCD (ال سی دی] ۶۰ هزار ساعت و اخیراً در LCD (ال سی دی) ۱۰۰ هزار ساعت هم تبلیغ شده)

نقاط قوّت تلویزیون های LCD نسبت به پلاسما:
تولید حرارت کمتر( مصرف برق کمتر، ۳۰ درصد کمتر)
نداشتن پدیده burn-in of static images
نداشتن مشکل در ارتفاعات بالا
روشنی بیشتر تصاویر

نقاط ضعف تلویزیون های LCD نسبت به Plasma:
نسبت کنتراست کمتر
ضعف در نمایش حرکات سریع مثل فوتبال و یا مسابقات ورزشی
قیمت بالاتر در سایز های مشابه با پلاسما (مثلاً قیمت یک پلاسمای ۵۲ با ال سی دی ۴۲ اینچ برابری می کند)

نکات کلیدی بیشتر:

خوراک تصاویر در Plasma، تصاویر فول اچ دی (Full HD) است و این تصاویر یک مگاپیکسلی اند و این نکته مهمی است که کمی نیاز به توضیح بیشتری دارند. تصاویر یک مگاپیکسلی و اخیراً LCD و Plasma دو مگاپیکسلی آنرا تبلیغ می کنند فعلاً از طریق شبکه های تلویزیون کابلی و دوربین های فیلم برداری جدید قابل دسترسند (اینگونه دوربین ها بنام توانایی فیلم برداری Full HD معروفند و قیمیتی بالاتر از ۸۰۰ هزارتومان دارند و در بازار ایران نیز وجود دارند ولی کمی کمیاب هستند البته اخیراً فراوان شده و حتّی دوربین های عکاسی دیجیتال نیز به فیلم برداری FullHD نیز مجهز شده اند!).

کلیّه فیلم های دی وی دی (DVD) و کلیه تصاویر ماهواره ای که ما در ایران قادر به گرفتن آن هستیم (هر شبکه ای که فکر می کنید) و تصاویر شبکه های ایرانی خودمان حدود ۰/۳ مگاپیکسل هستند (سه دهم)! (۶۴۰*۴۸۰=۳۰۷۲۰۰ پیکسل یا ۰/۳ مگاپیکسل)، با یک مگاپیکسل و دو مگاپیکسل مقایسه کنید! تصاویر یک مگاپیکسل همان تصاویری هستند که در فروشگاه توسط این تلویزیون پخش می شود و تصاویر خیره کننده و رویایی دارند و بعد وقتی تلویزیون را خریده به خانه می بریم حالتان از کیفیّت ش به هم می خورد. حالا تلویزیون های LCD و Plasma جهت نمایش اینگونه تصاویر از طریق نرم افزاری این اختلاف پیکسل را جبران می کند تا تصاویر بزرگتری ببنیم.

تصاویر دیجیتالی: این نکته همیشه یادتان باشد تا زمانیکه وسیله اتصال تلویزیون شما به DVD Player شما و یا رسیور ماهواره (Reciever ) از کابل دو سیمی بنام کابل صوت - تصویر (Audio-Video) انجام می گیرد، تصاویر شما دیجیتالی نیست آنالوک است؛ این موضوع با خود شبکه هایی که دیجیتالی هستند مثل شبکه ۳ خودمان یا ۴ متفاوت است (این شبکه ها و بسیاری از شبکه های جهانی تولید و تدوین دیجیتالی هستند و ما تا زمانی که با کابل صوت و تصویر(Audio-Video) می بینیم آنالوک خواهد بود). امّا اگر از طریق سوکتی که دارای ۱۹ پین و بصورت مکعب مستعطیل است (مثل کابل پرینتر که به پورت پارالل وصل می شود و پین های زیادی دارند) انجام می گیرد تصاویر شما دیجیتال است. این موضوع در کارت گرافیگ جدید که دارای خروجی دیجیتال و مانیتور های جدید که دارای ورودی دیجیتال هستند قابل فهم بیشتری است.

نکات مهم:
بنابراین با توجّه به دو بحث بالا، فعلاً در ایران تصاویر دیجیتالی از طریق ماهواره و فیلم های موجود نداریم. اگر این موضوع را کنار این مطلب که تصاویر تلویزیونی آنالوگ در تلویزیون های LCD بهتر نمایش داده می شوند و شفافیّت و کنتراست بهتری دارند می توانید تصمیم بگیرید که بهتر است تلویزیون های LCD بخریم. البته تلویزیون های Plasma در صورتی که یک سینمای خانگی (Home Theater) با خروجی HDMI یا Component DVD داشته باشید ، تصاویر بسیار رویائی خواهید داشت.
Plasma خوراک HD است و LCD خوراک DVD و تلویزیون دیدن.
کیفیّت تصاویر آنالوگ در تلویزیون های بزرگتر از ۴۵ اینچ افت می کند این موضع یادتان باشد.
همیشه آخرین سری تولید یک تلویزیون پلاسما یا ال سی دی را بخرید چون سری های قدیمی کنتراست کمتر، شفافیّت کمتر و طول عمر کمتری دارند. کنتراست های فعلی حدود ۳۰۰۰ به ۱ هستند (گول اعداد ۱۰۰۰۰ به ۱ را نخورید آنها نرم افزاری هستند).
ظاهراً با توجّه به پیشرفت تکنولوژی های LCD: هم از نظر کنتراست تصویر، شفافیّت تصویر، طول عمر و هم از نظر کاهش قیمت آن، تلویزیون های Plasma به پایان عمر خود نزدیک می شوند (البته شاید تا ۱۰ سال دیگر!).

شرکت های بزرگ هر روز LCD با اندازه بزرگتری تولید می کنند:
سامسونگ در سال ۲۰۰۵ LCD (الی سی دی) ۸۲ انیچی تولید کرد.
در سال ۲۰۰۶ شرکت LG و Philips مشترکاً LCD (ال سی دی) ۱۰۰ انیچی تولید کرده اند.
در سال ۲۰۰۷ شرکت Sharp، LCD (ال سی دی ) ۱۰۸ انیچی تولید کرده اند.
بــزرگتـریــن تـلویـزیـون (LCD) جهـان تـوسـط شـرکـت (LUXIO) در مارس ۲۰۰۷ ساخته گـردیــد. ایـن تـــلویزیون ۲۰۵ اینچ بوده و (HDTV) میباشد.

در نهایت این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید:‌در صورتیکه خریدن LCD و یا Plasma برای شما فوریّت ندارد پیشنهاد می شود جهت خریدن آن دست نگهدارید چون تکنولوژی آنها مرتباً‌ کامل تر و قیمت آن بیشتر کاهش می یابد.

و این داستان ادامه دارد….

(4 رأی/آراء)
مفید بود
مفید نبود

نظرات (0)
ارسال نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
متن نظر:
Help Desk Software by Kayako