پایگاه دانش
تكنولوژي ADSL
ارسال شده توسط عباس پيرنظريان در تاریخ 1390/06/27 02:16 بعد از ظهر

شرحی مختصربرتکنولوژیADSL ADSLچیست

   ADSL یک فن آوری برای آوردن اطلاعات با پهنای باند بالا به منازل و مراکز اداری کوچک ، از طریق سیم های مسی رایج تلفن است.
این تکنولوژی که با استاندادهای متنوعی به بازار عرضه شده، قادر به برقراری سرویس های ارتباطی باسرعت بالا (حدود ۲Mbps و یا بیشتر ) درفواصلی درحدود چندین کیلومتر (که بسته به تکنولوژی به کار گرفته شده متغیر می باشد ) با استفاده از یک یا دوزوج سیم مسی ویک جفت مودم ADSL می باشد . نمادADSL برای انواع مختلف ADSL مانند ,ADSL HDSLو... به کار می رود.

    قبل ازآمدن تکنولوژی DSL بسیاری از ساکنین شهرهای کوچک و دورافتاده و کشورهای توسعه نیافته برای ارتباط با اینترنت از سرویس کند و ناکارآمد Dial up استفاده می کردند و دسترسی به اینترنت از طریق سرویس Broadband برای آنان میسر نبود اما امروزه با وجود تکنولوژی ADSL دسترسی سریع و ارتباط دائمی بدون نیاز به شماره گیری برای اتصال به مراکز ISP با قیمت بسیار مناسب ، بدون نیاز به کابل کشی جدید و با بهره گیری از همان سرویس تلفنی قدیم ، میسر شده است .
همچنین با توجه به امکان ارائه سرویس هایی نظیر VoDSLوVoD (video on demand )و ویدئو کنفرانس وسایر سرویس هایی که نیاز به پهنای باند زیادی دارند توسط تکنولوژی ADSL ، این تکنولوژی بعنوان یکی از سرویس های بسیار مناسب و کارآمد جهت ایجاد ارتباطات Broadband در برقراری شبکه های ارتباطی و مخابراتی مطرح گردیده است.

   درسال منتهی به ژوئن ۲۰۰۴ ، مشترکین سرویسهای ADSL به ۷۸ میلیون رسیده که نرخ رشد آن دوبرابرفن آوریهای دیگر  Broadband است ویافته های تحلیل گران نشان می دهد که رشد نصب سرویسهای ADSL بدلیل قیمت مناسب ، سادگی وآسانی نصب وبهره برداری وپیشرفت فنی وتکنیکی آن می باشد .
این تحقیقات نشان میدهد که رشد استفاده ازسرویسهای ADSL در راس فن آوریهای Broadband می باشد .
● نحوه کارADSL
       سرویس تلفنی قدیم(POTS) منزل یا شرکت شما را با سیم های مسی به مرکز تلفن متصل می کند.در این سرویس ، اطلاعات صوتی پس از تبدیل به سیگنال الکتریکی به صورت آنالوگ منتقل می شود.به همین دلیل چون روش ارسال آنالوگ است ، کامپیوتر شما برای انتقال اطلاعات از طریق خط تلفن نیاز به مودم دارد تا اطلاعات دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کند و بالعکس.اما ارسال آنالوگ تنها بخش کوچکی از پهنای باندی که سیم مسی در اختیارما می گذارد را استفاده می کند به عبارت دیگر انتقال آنالوگ یک گلوگاه برای پهنای باند است.
     با فن آوری ADSL نیازی نیست که اطلاعات دیجیتال به آنالوگ تبدیل شود و برعکس. اطلاعات دیجیتال به شکل دیجیتال منتقل می شود بنابراین محدودیتهای موجود در خطوط ارتباطی مسی را جهت برقراری ارتباط از طریق این خطوط مرتفع می سازد .

     ADSL متدهای پیچیده مدولاسیون را برای قرار دادن دیتا در سیمهای تلفن موجود (POTS) به کار می گیرد. نیازی نیست که شما یک خط تلفن دیگر نصب کنید چون خط موجود شما جداسازی می شود طوری که سرویس تلفن و سرویس مودم ADSL را با هم حمل کند.

     لازم به ذکر است که این تکنولوژی فقط برای اتصالات مرکز سوئیچینگ تلفن به یک خانه یا شرکت به کار می رود نه بین ایستگاه های سوئیچینگ.
در واقع این تکنولوژی بدلیل استفاده از خطوط تلفنی موجود وافزایش باز دهی آنها وحذف محدودیتهای سیستم آنالوگ مورد توجه خاصی قرارگرفته است.

● انواع تکنولوژی ADSL
تکنولوژیهای مختلف ADSL که نام کلی ADSL رامیتوان به آنها اطلاق نمود به دو دسته اصلی زیر تقسیم می شوند .
▪ سیستم متقارن
▪ سیستم نامتقارن
     سیستم های متقارن :در این تکنولوژی ، اطلاعات روی دوکانال Upload و Download باسرعت حداکثر Mbps ۳/۲ ارسال می شوند . مثالهای بارز این تکنولوژی عبارتند از HDSL و HDSL-۲ و SDSL و SHSDSL ، یکسان بودن سرعت ارسال و دریافت این نوع تکنولوژی را جهت کاربرهایی نظیر ویدئو کنفرانس و web hosting مطرح می سازد .
     سیستم نامتقارن :در این روش جهت کاهش پدیده Cross talk ، ارسال اطلاعات در Upload روی محدوده پائین فرکانسی بین KHZ ۱۳۸ تا ۳۰ صورت می پذیرد . بهمین دلیل سرعت Download بیش از سرعت Upload خواهد بود .
    در ابتدای ارائه تکنولوژی DSL ، این تکنولوژی بصورت Point–to–Point مورد استفاده قرار می گرفت درحال حاضر با ارائه DSLAM ها ، خطوط پرسرعت قابل به اشتراک گذاشتن بین خطوط مسی با تکنولوژی ADSL خواهد بود .

    انواع تکنولوژیهای ADSL به همراه سرعت انتقال، نرخ ارسال بیت وفاصله سرویس دهی وکدینگ خط بکار گرفته درجدول زیر ، ارائه می شود.
بدین ترتیب با استفاده از این تکنولوژی می توان درمواردی که تعدادی کاربر دریک محدوده جغرافیایی ازپیش تعریف شده حضوردارند کلیه ایشان را برروی یک خط اشتراکی باسرعت بالا قراردارد وشرایط مطلوب ارتباطی را تامین نمود. لذا این سیستم با ارائه بهترین واقتصادی ترین روش کاربردی قادر به پاسخگویی به نیاز محل های متصل شده به هم ، می باشد . بدیهی است سایر محدودیتهای موجود در شبکه های دسترسی آنالوگ از جمله سرعت پائین ، باز دهی کم، اتصال موقت و ........ در این شبکه راه نخواهد داشت .
● نوع تکنولوژی
حداکثر سرعت ارسال حداکثر سرعت دریافت حداکثر فاصله سرویس دهی تعداد خط مورد نیاز نوع سرویس
ـ ADSL kbps۸۰۰ Mbps۸ m۵۵۰۰ ۱ Voice,data
ـHDSL Mbps۵۴/۱ Mbps۵۴/۱ m۳۶۵۰ ۲ Data
ـ IDSL Kbps۱۴۳ Kbps۱۴۴ m۱۰۷۰۰ ۱ Data
ـ SHDSL Kbps ۳/۲ Kbps۳/۲ m۴۵۶۰ ۱ Voice,data
ـ MSDSL Mbps۲ Mbps۲ m۸۸۰۰۱ ۱ Data
ـ RADSL Mbps۱ Mbps۷ m۵۵۰۰ ۱ Voice,data
ـ SDSL Mbps۳/۲ Mbps۳/۲ m۶۷۰۰ ۱ Data
ـ VDSL Mbps۱۶ Mbps۵۲ m۱۲۰۰ ۱ Voice,data

● مزایای استفاده از تکنولوژی ADSL درشبکه ارتباطی
- دسترسی به شبکه باسرعت بالا
- دائمی بودن اتصال به شبکه
- انجام مکالمات تلفنی ودسترسی به شبکه برروی یک زوج سیم مسی بدون اشغالی خط ( درصورت استفاده از تکنولوژی ADSL)
- ارائه سرویس ویدئو کنفرانس
- امکان ارائه هرگونه سرویس با نیاز به پهنای باند بالا

● سخت افزار مورد نیاز
این ارتباط به سادگی تنها از طریق مودم دیجیتال ، دستگاه Splitterو دستگاه DSLAM امکانپذیرخواهد شد .
CO Splitter و DSLAM در سمت مرکز نصب می شود ودر سمت کاربرکافی است از مودم DSL وCPE Splitter استفاده شود. در صورتی که کاربر یک شرکت باشد به جای Modem DSL از ADSL Modem/Router استفاده می شود.
Splitter به دو صورت به کار گرفته می شود:
۱) CPE Splitter :این دستگاه با نصب در محل کاربر(شرکت یا منزل ) امکان ارسال همزمان صوت و دیتا روی یک خط را برقرار خواهد نمود.این دستگاه با وصل به مودم ADSL از یک سو و تلفن (و یا هر وسیله دیگر جهت برقراری ارتباطات صوتی )از سوی دیگر ، و با تخصیص محدوده فرکانس پائین پهنای باند به صوت و محدوده فرکانس بالای پهنای باند به دیتا امکان ارسال voice, data را روی یک خط ADSL برقرار خواهد نمود و درنتیجه بدون اشغال خطوط تلفنی امکان ایجاد ارتباطات دیتا نیز میسر خواهد شد.
۲) CO Splitter :این دستگاه با نصب در نزدیکترین مرکز مخابراتی (central office ) جداسازی صوت و دیتا و روانه سازی صوت به سمت شبکه تلفنی PSTN و دیتا به سمت IPDSLAM جهت برقراری ارتباطات صوت و تلفن را خواهد داشت.
بنابراین با نصب این دستگاه اطلاعات در سمت کاربر جمع آوری و در سمت مرکز دوباره بصورت صوت و دیـتا موردآنالیز قرار خواهد گرفت.
▪ IP DSLAM : این دستگاه جزء بسیار هوشمندی در شبکه می باشد که شامل مودمهای سمت مرکزی بوده واتصال CO را به ستون فقرات شبکه میسر می سازد .این دستگاه با جمع آوری ترافیکهای دیـتای خطوط ADSL وارسال آنها بصورت ترافیک IP به سمت شبکه دیتا ، امکان برقراری ارتباط تمام کاربران را از طریق شبکه دیتای کشورمیسر می سازد . در واقع این دستگاه مسئولیت تقسیم ترافیک سرعت بالای شبکه دیتا را به سمت کاربران خطوط ADSL ویابرعکس ، مدیریت شبکه ، مدیریت تخصیص پهنای باند و... را به عهده خواهد داشت .

● کاربردهای ADSL
- ارتباطی پرسرعت بدون نیاز به شماره گیری
- ارتباطی پرسرعت بدون پرداخت هزینه تلفن ( پالس مکالمه )
- ارتباطی پرسرعت بدون اشغال نمودن خط تلفن
- ارتباطی پرسرعت درحین مکالمه تلفن وهمزمان با آن
- ارتباطی پرسرعت تابیش از ۴۰ برابر Dialup
- اتصال دائم (Online ) به شبکه اینترنت

 

(1 رأی/آراء)
مفید بود
مفید نبود

نظرات (0)
ارسال نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
متن نظر:
Help Desk Software by Kayako