پایگاه دانش: شبكه و اينترنت
معرفي سايت- ويكي پديا براي همه
ارسال شده توسط عباس پيرنظريان در تاریخ 1390/06/27 02:06 بعد از ظهر

معرفي سايت: ويكي پديا براي همه

 

      سايت  ويكي‌پديا به‌ عنوان يك دايره‌المعارف زنده شناخته شده است. هركاربر اينترنت مي‌تواند به عنوان يك «محتوا ساز» آخرين اطلاعات خود را درباره هر موضوعي در اين سايت وارد كند.
      ويكي پديا دانشنامه آزادي است كه همگان مي‌توانند به نوشتن و ويرايش نوشتارها در آن بپردازند. در واقع ‌اين دايره‌المعارف، جولانگاهي‌براي محتواسازان در شبكه جهاني اينترنت است.
هركسي مي‌تواند صفحات ويكي‌پديا را ويرايش كند، حتي شما ! كافي است پيوند ويرايش Edit را در بالا يا پايين صفحه‌اي كه فكر مي‌كنيد لازم است بهتر و اصلاح شود، انتخاب كنيد.
     براي ويرايش اين دايره‌المعارف عظيم، صلاحيت خاصي لازم نيست فقط كافي است كه با عضويت در اين سايت يك شناسه كاربري و رمز عبور داشته باشيد. شما مي‌توانيد به راحتي به «ويكي‌پديا» بپيونديد و به ‌ايجاد محتواي فارسي و مفيد در بزرگترين دانشنامه زنده و الكترونيكي جهان بپردازيد.
 اين نوشتارها و ويرايش‌ها بايد بر پايه آئين‌نامه ويكي‌پديا باشد، به طوري كه مطالب، بي‌طرفانه و بدون پايمال كردن حق نشر ديگران نوشته شود. مديريت و بررسي مطالب ارسالي شما، توسط گروهي از گردانندگان سايت صورت مي‌گيرد كه به
هم زبانان خود كمك مي‌كنند تا در امر گردآوري دايره‌المعارف جهاني سهمي داشته باشند.
ويكي پديا، ايجاد محتوا و ويرايش آنها در اين‌سايت را به ماسه‌بازي تشبيه كرده و مي‌گويد:«شما هم سري به گودال ماسه‌بازي بزنيد.
     جايي كه مي‌توانيد هر چقدر دلتان مي‌خواهد تمرين ويرايش كنيد.» ويكي پديا از كاربران مي‌خواهد در ويرايش صفحه‌ها جسور باشند و سياست‌هاي اين سايت‌ مانند رعايت استانداردهاي يك‌مقاله، ديدگاه بي‌طرفانه، اثبات‌پذيري مطالب و رعايت حق تكثير را در نظر بگيرند. در حالي كه سايت ويكي پديا ۲۳۰زبان دنيا را پشتيباني مي‌كند ، بيشترين مقاله‌هاي اين سايت به زبان انگليسي با تعداد يك ميليون و  ۴۲۷هزار است و پس از آن زبان‌هاي آلماني، فرانسوي، لهستاني و ژاپني قرار دارد.
     مقاله‌هاي فارسي زبان نيز با تعداد حدود  ۱۵هزار در رتبه سي و هفتم قرار دارد در حالي كه مقاله‌هاي عربي با تعداد حدود  ۱۸هزار در رتبه سي و پنجم و تركي در رتبه بيست و ششم قرار دارد. بسياري از كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه كار با ويكي‌پديا به‌ترويج و توسعه زبان فارسي و فرهنگ ايراني كمك مي‌كند.
     به گفته اين كارشناسان و صاحبنظران، بهتر است كاربران ايراني ‌با استفاده از چنين ابزار آماده‌اي در شبكه‌اينترنت به‌جاي اينكه فقط نقش استفاده‌كننده را بازي كنند، توليدكننده محتوا نيز باشند. دايره المعارف زنده «ويكي پديا» از طرف بنياد غيرانتفاعي «ويكي مديا» پشتيباني مي‌شود و يكي از  ۲۰وب گاه برتر جهان از لحاظ تعداد بازديدكنندگان به شمار مي‌آيد. در زمان حاضر بيش از چهار ميليون مقاله در اين سايت وجود دارد و بيش از سه ميليون كاربر در روز به آن مراجعه مي‌كنند.

(2 رأی/آراء)
مفید بود
مفید نبود

نظرات (0)
ارسال نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
متن نظر:
Help Desk Software by Kayako